Vilken fas är du i?

Det brukar sägas att man i livet går igenom olika faser. Det har att göra med intressen, prioriteringar och nödvändigheter. Fast kanske allra mest om var man befinner sig i sin utveckling.

Likadant funkar det, fast i mindre skala, med våra karriärer, våra relationer och våra intressen. Du som fotograferar vet vad jag talar om. Som fotografer går vi absolut igenom olika faser.

valleyview

Jag tycker den här landskapsbilden är jättebra, trots att den bryter mot huvudregeln för landskapsfoto. Den visar det naturligt somriga, och den visar hur vackert Yosemite Valley faktiskt är – även utan kvällsljus och insmickrande efterbehandling.

Vi köper nya prylar, vi inspireras och lär oss nytt. Och våra bilder förändras under årens gång. Våra motiv ändras, och det gör även sättet vi angriper dem. Vi lär oss tumregler. Men kanske lär vi oss framför allt att det är OK att strunta i dem. Vi lär oss att det kan finnas en intressant bild framför oss, även om tumreglerna säger att förutsättningarna är fel.

Landskapsbilder ska tas i dramatiskt kvälls- och morgonljus. Gatufoto kräver vidvinkelobjektiv. Tredjedelsregeln ska tillämpas. Vattenfall ska tas med lång slutartid och stativ. Porträtt med kort skärpedjup och bara ett blänk i ögonen. Och så vidare.

Jättebra regler. Och vi lär oss tillämpa dem.

naked

För mig berättar den här bilden en historia genom den uppenbara fråga den ställer. Vi undrar – trots att bilden är tagen på "fel" sätt, med "fel" objektiv.

Själv har jag gått igenom faser då jag aldrig plockade fram kameran för ett landskapsfoto mitt på dagen. I en annan fas försökte jag istället göra det bästa av situationen. I ytterligare en annan fas insåg jag att det finns landskap som absolut ska tas i strålande sommardagsljus. I alla fall för att få fram den bild jag ville ha.

Inte i någon av mina faser har jag intresserat mig nämnvärt av gatufoto. Jag har svårt att hitta det intressanta, bortom klyschorna. Dessutom tar det emot att kuta fram och fota främmande människor så där nära som man måste vara med ett vidvinkelobjektiv.

vernal

Vattenfall ska fotas i skugga och med lång slutartid. En bild som fångar ett av naturens under i Yosemite, ska väl vara fritt från människor. Eller? Jag tycker att bilden funkar perfekt – både som landskaps- och naturbild – just pga "felet" med människor, sol och kort slutartid.

Men ibland fotar jag faktiskt “folk på gatan”. Jag gör “fel” som använder ett teleobjektiv, kommer för långt ifrån. Men jag har insett att man kan skapa intressanta bilder ändå, bilder som berättar en historia.

Eller vad tycker du?

Vilken fas är du i?


Johan Steensland är fotograf, författare och forskare. Han driver Cemark Bildproduktion som sysslar med fotografering av byggnader och lokaler, han fotograferar modeller för bl a Shutterstock och skriver böcker åt förlaget DEXT.

This entry was posted in På jobbet. Bookmark the permalink.

2 Responses to Vilken fas är du i?

  1. Tack Johan – alltid lika tänkvärda bilder & verbala reflektioner!

    Jag tycker spontant att just “felet” med människor i bilden gör den mer verklig.
    Inte nåt som är taget ur en film utan det “bottnar” rejält med en skvätt Homo Sapiens i förgrunden. Nåt för betraktaren att landa i.
    Ett minus (ibland plus!) kan vara om det blir för tydliga tidssignaler i form av kläder etc.

    Keep up the good good work!

    “ex. Tmi”

    • Johan says:

      Tackar, ÅTB!

      Det där med tidstypiska kläder som stämplar bilder är ju intressant. Kanske bäst att göra som mannen på bild nr 2 i texten? :-)

      Ha det!

      Johan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>